Total Pageviews

Tuesday, June 7, 2011

Back to 2001

- 06 Jun 2011 mengingatkan kenangan 10 tahun yang lalu (tahun 2001) di mana kami sekeluarga termasuk arwah abah, emak dan Uji (kecuali Aid yang belum wujud masa tu) pergi bercuti ke Pantai Timur. Walau kini situasi amat berbeza kerana anak-anak telah meningkat remaja, ke'excited'an mereka amat berbeza berbanding dulu, hanya Aid yang nampak happy sangat, Amer pun macam terpaksa nak ikut aje, Nunun,Aliah, Akmal lebih suka memerap dalam bilik berbanding nak bersuka ria di kolam renang.



-Kami keluar rumah pun dah jam 7.00 pagi tanpa masak-masak pun sebab rasa malas sangat, berbanding dulu jam 4.00 pagi dah bertolak siap dengan bekalan makanan, anak-anak seronok tidak terkata nak kejutkan bangun pun senang.Seperti kebiasaannya perjalanan kalau ikut NS, dah tentu akan melalui Muazam Shah. Kami singgah breakfast kat sini. Tempat ni memang 'failed' betul, tak berubah seperti 10 tahun yang lalu.








- Sampai bandar Kuantan jam 12.00 tengahari, lepak-lepak sekejap di tepi Sungai Pahang, ingat nak naik river cruise tapi macam dah tak ada aje servicenya, satu kapal pun tak ada lalu kecuali kapal nelayanlah. Kelakar mak usung net buk sana sini, nak tinggal dalam kete takut kete kena pecah lak, rupanya hotel tak ada wi fi, percuma je ngusung net buk tu.
Perjalanan seterusnya ke Cherating dan sampai ke Cherating Bay Resort hampir jam 2.00 petang. 10 tahun lalu kami pernah bergambar depan pintu masuk, Akak, Nunun,Aliah dan Amal masa tu semua pakai skirt.
Oklah tempat ni, bilik betul-betul mengadap kolam renang, tapi Aliah dan Amal mandi sekejap aje, Nunun langsung tak nak mandi, Amer tak keluar bilik, terpaksalah mak jadi 'penunggu' tepi kolam menemankan Aid mandi.













Petang kami pergi Kemaman ada pasar malam so jalan-jalan kat pasar malam beli makanan sekali, kalau kat sini jangan haraplah mak nak pi pasar malam. Dah masuk Trengganu ni banyaklah gerai-gerai keropok, ambik gambar dari dalam kereta je, dia orang malas nak turun, mak turun dengan En Has aje.
Solat Maghrib dan Isyak di Masjid Geliga, besar dan meriah masjid ni. Tapi nak buang hajat kecil pun tak jadi sebab dalam toilet tak ada air, kena tadah air di luar, huh kensel patutlah bau harum semacam je.














-07.06.2011: 11.30 check out. Sampai Kuantan dah masuk waktu Zohor jadi singgah di masjid Sultan Ahmad Shah yang amat besar ni untuk solat Zuhur dan Asar. Sempat posing kat pintu masuk, ada perpustakaan mini lagi.

















- lepas sembahyang pergi ke Teluk Chempedak, walau pun sedar slot ke Teluk Chempedak ni akan melewatkan perjalanan tapi mak nak singgah jugak kerana 10 tahun yang lalu semasa singgah ke sini Amer merajuk sebab tak dapat naik tangga tu. Tapi bila kami datang tempat tu memang tak boleh dimasuki lagi kerana dalam proses renovation. Kami hanya berdiri di jambatan dan sejurus selepas kami meninggalkan jambatan, sebatang dahan kayu yang agak besar jatuh. Syukur Ya Allah kalau terkena kepala harus boleh pengsan.














- Perjalanan ke Karak melalui LPT melebihi 200 km amat memerlukan kesabaran apa lagi tujuan kami nak ke Bukit Tinggi memenuhi hasrat Aid nak tengok arnab dan seperti yang dijangkakan kami lewat sampai ke Bukit Tinggi dan taman
arnab telah pun tutup...ambik gambar aje lah tengoklah muka Aid tu...Memang terkilan sikit tapi mujurlah aid Ok aje, masamnya tak lama. Ni semua salah mak sebab nak pergi juga Teluk Chempedak tapi apa kan daya T.C ada nostalgia tersendiri dan mak perlu nak menjejakinya balik untuk mengimbas kenangan lalu.



















 - Our trip ended up with...... sate kajang tapi nak cari bandar Kajang punyalah siksa....
Terima kasih Ya Allah Kau selamatkan perjalanan kami pergi dan balik tanpa sebarang kesulitan.



No comments:

Post a Comment