Total Pageviews

Tuesday, May 24, 2011

Apa mak buat sebelum tidur....Part 1

Sebelum tidur, kena pastikan:

- baju dalam mesin basuh dah disidai. Kata orang tua tak baik jemur kain waktu malam.... heh heh kalau pagi baru nak sidai alamat 'lambat' ke sekolah. Lambat ikut definisi mak adalah keluar rumah melebihi jam 7.00 pagi... aneh kan ada orang kul 7.00 baru nak buka mata kwang kwang kwang

- baju untuk dipakai esok dah licin bergosok. Pernah sekali tidur tak gosok baju, kononnya nak gosok pagi, akibatnya tak lena tidur asyik mimpi terlambat bangun. Ada satu pagi terjaga dunia gelap gulita, tak ada karen... kalau orang tak gosok baju lagi tentu kelam kabut cari baju yang jenis tak berkedut, silap hb baju tak mecing tudung.

- dalam singki tak ada sebarang cawan/pinggan/bekas tak berbasuh. Tak elok membiarkan pinggan mangkuk kotor semalaman, mungkin ada lipas/semut merayap kat bekas-bekas tu.

- stok bawang/cili yang telah diblend ada dalam peti sejuk, jangan pagi-pagi baru nak kupas bawang, dan blender' menjerit' pagi-pagi tak sanggup telinga mendengarnya.

- ikan/ayam yang nak digoreng dah siap lumur kunyit dan garam. Nanti pergi sekolah jari jemari kuning menguning, benci sungguh melihatnya.

- timbunan baju dah dilipat, tensionnya melihat baju tak dilipat.

- telefon dah dicas, sakitnya hati bila nak pakai tengok bateri dah meninggal

Kesiankan tak ada pembantu rumah tapi ucaplah Subhanallah 33X, Alhamdulillah 33X, Allahuakbar 33X dengan penuh yakin akan menghilangkan segala kepenatan, ianya lebih mujarab daripada seorang pembantu rumah
- Ucapkanlah dua kalimah syahadah sebagai ucapan terakhir andai esok tiada lagi peluang melihat dunia
- z z z z z z z z z.... tidurlah wahai permaisuriku

No comments:

Post a Comment