Total Pageviews

Monday, May 30, 2011

Semua ada V.A.V.I

(bir halal- ingatkan bir semua haram rupanya ada yang halal?)

Berita 1
KLUANG: Tiga bersaudara yang juga pengarah syarikat Rail Passion Sdn Bhd, pengeluar Kluang Rail Coffee mengaku tidak bersalah di Mahkamah Majistret di sini, semalam, atas dua pertuduhan menjual kopi mengandungi gelatin babi di premis mereka tanpa melabelkan kewujudan asid deoksiribonukleik (DNA) haiwan itu pada pembungkusan.

Berita 2
PENEMUAN DNA BABI DALAM BAHAN RAMUAN SYARIKAT PURATOS MALAYSIA SDN BHD
Mesyuarat Panel Pengesahan Halal Malaysia Bil.14/2011 yang diadakan pada 12 Mei 2011 telah memutuskan permohonan Syarikat Puratos Malaysia Sdn Bhd ( JAKIM-20100609-123757 ) adalah tidak berjaya berikutan penemuan Deoxyribonucleic Acid (DNA) babi dalam bahan ramuan ( Whole Egg Powder dan Whole Milk Powder ) yang digunakan syarikat tersebut.

Berita 3
Penjualan 'bir halal' di pasaran yang semakin popular di kalangan umat Islam dan dikesan Jabatan Agama Islam Johor (JAIJ) baru-baru ini.
Minuman yang diimport dari sebuah negara Islam di Timur Tengah itu banyak terdapat di kafe-kafe di negara ini yang dijual antara RM3 hingga RM5 sebotol.

Kebelakangan ni agak heboh sikit sikit isu makanan yang mengandungi DNA v.a.v.i. Ada yang marah-marah dan kata 'kalau semua tak boleh, apa yang boleh?...hello bumi Allah ni kan luas, tepuk dada tanyalah tekak, kalau nak telan jugak makanan syubhah tu siapa nak marah. Tapi sendiri mau ingatlah.
Isu ini sebenarnya tidak menghairankan kerana industri makanan kita dikuasai oleh cha ya nun alif, kalau ada pun pengusaha makanan orang Islam bilangannya terlalu kecil dan tidak dapat menampung permintaan. Lagi pun keluaran mereka sukar menembusi pasaraya, kita dapat jumpa di ekspo-ekspo sahaja. Dulu heboh fish ball ada plasma darah v.a.v.i, selepas tu frankfurter disalut usus v.a.v.i. Kembanglah tekak sekejap, lepas tu senyap...belasah balik menatang tu... bluek...bluek..

No comments:

Post a Comment